Červený poklad - Paradajka (Rajčiak jedlý, Solanum lycopersicum)

Kategória: Novinky a fakty Uverejnené: streda, 16. august 2017 Napísala: LULU Vytlačiť E-mail

Mať paradajky, či rajčiny na záhradke alebo balkóne je doslova, mať poklad. O tom ako sem „prišli“ a komu môžeme za ne vďačiť, písať nebudem. No neodpustila by som si, keby som sa nepodelila s Vami o ich blahodarných účinkoch na náš organizmus. Takže nezabudnite si urobiť zásoby aj na zimu, lebo komu sa nelení, tomu sa v komôrke červení ...... 

Liečivé účinky
Paradajky obsahujú mnoho prospešných látok pre ľudský organizmus ako sú: vitamíny B1, B2, B6, niacín, C, E, kyselinu listovú, provitamín A, minerálne látky draslík, horčík, fosfor, železo a chróm. Čerstvá dozretá paradajka obsahuje veľké množstvo vody (91-96.7% hmotnosti), malé množstvo tuku (0,3%), proteínov (0,8%) a sacharidov (1,5-4%) zložené z 1/10 sacharózy, ostatok z glukózy a fruktózy. Vďaka vode a chrómu nám dávajú pocit nasýtenia a ich výživová hodnota je 21kcal/100g. Taktiež obsahuje rozpustnú  vlákninu (1% v dužine, viac v okolí jadrovníka), ktorá sa podieľa na znížení cholesterolu v krvi a má aj laxatívny (preháňací) účinok. Výnimočnú chuť im dodávajú organické kyseliny, ako kyselina jablčná a oxálová (5mg/100g), v priebehu dozrievania sa ich množstvo znižuje a zvyšuje sa obsah cukru.
Paradajky majú „alkalický-zásaditý“ účinok na organizmus, vďaka vyššiemu obsahu minerálnych solí, ako kyselín. Konzumáciou paradajok pomôžete Vášmu metabolizmu s vylučovaním odpadových látok. Majú močopudný účinok a podporujú správnu funkciu obličiek. Dokonca, pravidelnou konzumáciou paradajok dochádza k prečisteniu krvi, čo ocenia predovšetkým ľudia trpiaci dnou, so zlyhaním obličiek a zvýšeným obsahom močoviny v krvi, či chronickou prítomnosťou toxínov v tele (zapríčinené stravou bohatou na živočíšne proteíny).
Obsahujú lykopén-rastlinný antioxidant (prírodný karotenoid-pigment), ktorý dodáva paradajkám charakteristické zafarbenie. V dozretej paradajke sa ho nachádza okolo 35-75mg/kg. Lykopén, ako silný atioxidant zabraňuje poškodeniam, ktoré vznikajú v dôsledku pôsobenia voľných radikálov na DNA buniek. Taktiež sa podieľa na koordinácii rozmnožovania buniek (v jeho neprítomnosti by dochádzalo k nekontrolovateľnému deleniu). Keďže sú paradajky najbohatším zdrojom lykopénu, karotenoidu chrániaceho bunky prostaty pred oxidáciou a abnormálnym zväčšením.
Paradajky sú vhodné na prevenciu proti karcinómu prostaty. Podľa výskumov, pravidelnou konzumáciou je možné sa chrániť pred rakovinou ústnej dutiny, žalúdka, čriev a konečníku.


 
Lieči rany a skrášľuje
Paradajka je vynikajúcim pomocníkom na problémy s pokožkou, vo forme obkladov dezinfikuje a čistí rany, pomáha v prípade spálenej pokožky od slnka a bodnutí hmyzom. Skrášľuje problematickú mastnú pleť, zmatňuje pehy, pečeňové škvrny, sťahuje široké póry a osviežuje pokožku.
 
Zhrnutie účinkov:
• Zápal močových ciest, bolestivé močenie
• Očista obličiek
• zväčšenie prostaty, hypertrofia prostaty
• vysoká hladina cholesterolu, hypercholesterolémia
• prevencia infarktu
• kŕčové žily
• ateroskleróza, arterioskleróza, zvápenatenie tepien
• detoxikácia tela, organizmu
• zápcha
• problémy s trávením
• posilnenie a naštartovanie imunity
• horúčka
• únava
• spáleniny
• vysoký tlak, hypertenzia
• únava nôh
 
Surové sú najzdravšie, avšak dusené na malom množstve oleja sú výdatnejšie na lykopén. Priemyslové výrobky väčšinou obsahujú veľké množstvo prísad, ktoré môžu vyvolať alergické reakcie.
Receptov na skvelé paradajky je mnoho. Ja mám najradšej priamo otrhnutú zo záhrady, ale aj zavárané a sušené. Náš dedko nedá dopustiť na zavárané a vychladené, namiesto kompótu. Aké sú vaše najobľúbenejšie?
Lulu
 
TIP1: Zavárané paradajky – skvelý spôsob ako uchovať paradajky do budúcej sezóny (recept nájdete v kategórii „Dobrú chuť“)
TIP2: Nakladané sušené paradajky – vhodné k telke, alebo ako prísada do varenia.
TIP3: Kúpeľ babiek bylinkáriek z parajkovej vňate - 2 hrsti čerstvé vňate zalejeme 1/2 l studenej vody, necháme 5 minút variť, 5 minút vyluhovať, zlejeme do vaničky na nohy.
 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC80172/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3850026/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5107915/
http://www.bylinkyprovsechny.cz/ovoce-zelenina/zelenina/1209-rajcata-ucinky-na-zdravi-co-leci-pouziti-uzivani-vyuziti-pestovani-skudci-a-nemoci-rajcat
Dr. George D. Pamplona-Roger, z knihy „Encyklopedie léčivých potravin“. Vydalo nakladatelství Advent-Orion.
 
Prečítané: 3948x